وبینار ANAB: ارزیابی مواد مرجع (RMs) و مواد مرجع گواهی شده (CRMs) برای آزمایشگاه ها

فهرست مطالب

به عنوان بخشی از الزامات ISO/IEC 17025:2017، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمایش و کالیبراسیون، آزمایشگاه‌ها ملزم به ایجاد و حفظ قابلیت ردیابی اندازه‌شناسی نتایج اندازه‌گیری هستند. قابلیت ردیابی اندازه‌شناختی توسط ISO/IEC راهنمای 99 به عنوان ویژگی نتیجه اندازه‌گیری تعریف می‌شود که به موجب آن نتیجه می‌تواند از طریق یک زنجیره ناگسستنی مستند از کالیبراسیون‌ها به یک مرجع مرتبط شود، که هر کدام به عدم قطعیت اندازه‌گیری کمک می‌کنند.

قابلیت ردیابی اندازه‌گیری اندازه‌گیری‌ها را می‌توان به روش‌های متعددی به دست آورد، از جمله مقادیر تایید شده مواد مرجع تایید شده توسط یک تولیدکننده صالح. یک تولید کننده شایسته به عنوان تولید کننده مواد مرجع (RMP) در نظر گرفته می شود که الزامات ISO 17034، الزامات عمومی برای صلاحیت تولید کنندگان مواد مرجع را برآورده می کند. تولید کننده مواد مرجع، ارگانی (سازمان یا شرکت، دولتی یا خصوصی) است که مسئولیت کامل برنامه ریزی و مدیریت پروژه را بر عهده دارد. تخصیص و تصمیم گیری در مورد ارزش اموال و عدم قطعیت های مربوطه؛ مجوز ارزش اموال؛ و صدور گواهی مواد مرجع یا سایر اظهارات برای مواد مرجع تولید شده.

آزمایشگاه ها باید مواد مرجع معتبر (RMs) و مواد مرجع تایید شده (CRM) را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که مواد برای اهداف مورد نظر آزمایشگاه مناسب هستند. بسته به استفاده مورد نظر از مواد، آزمایشگاه ها ممکن است به RM یا CRM نیاز داشته باشند. RM ها جای خود را در آزمایشگاه نیز دارند، اما نمی توان از آنها برای ایجاد قابلیت ردیابی اندازه شناسی استفاده کرد. RM ها ممکن است برای بررسی های ثانویه و استانداردهای تناسب سیستم، در میان سایر موارد استفاده شوند. برای اطمینان از استفاده صحیح از مواد، آزمایشگاه باید کاربرد مورد نظر مواد را بداند. هنگامی که نیازهای اندازه گیری آزمایشگاه مشخص شد، باید مشخص شود که آیا به CRM نیاز است یا خیر. سپس، تشخیص اینکه آیا RM یا CRM برای استفاده مورد نظر مناسب است یا خیر، مسئولیت آزمایشگاه است.

آنچه در این وبینار میبینید:

الزامات ردیابی اندازه‌شناسی برای آزمایشگاه‌ها
تعاریف RM و CRM
کاربردهای مورد نظر مناسب از RM و CRM
نحوه ارزیابی اسناد RM و CRM

ANAB اطلاعات و راهنمایی های اضافی در مورد خرید و ارزیابی مواد مرجع در سند راهنما، GD 2708، راهنمای خرید و ارزیابی مواد مرجع و پست های وبلاگ در مورد ارزیابی RMs و CRM برای آزمایشگاه ها و تفاوت بین اسناد RM : برگه های اطلاعات محصول در مقابل گواهینامه های RM ارائه می دهد.

ارائه کننده

پاتریک سلیگ فارغ التحصیل پوردو فورت وین با مدرک کارشناسی ارشد در زیست شناسی است. هدف او کار در جهت بهبود زندگی دیگران از طریق اعتباربخشی، بهبود مستمر، اطلاع رسانی عمومی و آموزش است. او مدیر اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مرتبط و ارزیابی‌کننده اصلی با صلاحیت ANAB است، که در آنجا مسئولیت مستقیم اعتباربخشی و هماهنگی روزانه بیش از 200 آزمایشگاه، تولیدکنندگان مواد مرجع، و ارائه‌دهندگان تست مهارت در تست ISO/IEC 17025 /Sampling، ISO 17034 RMP، و برنامه ISO/IEC 17043 PTP را بر عهده دارد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند