استاندارد ایزو که به آن گواهینامه استاندارد بین ‌المللی نیز گفته می ‌شود، بیانگر استانداردها، قوانین و مقرراتی است که سازمان ها برای اخذ آن، ملزم به اجرای آن هستند. در واقع ایزو نوعی گواهینامه است که پیروی یک سازمان یا شرکت را از استانداردهای کیفیت، محیط زیست، ایمنی و سایر استانداردهای مربوطه تایید می کند. ایزو یک سازمان بین ‌المللی است که استانداردهای مختلفی را در حوزه های مدیریت، ایمنی، بهداشت محیط و کارکنان، سلامت محصولات و غیره تعریف کرده است. این سازمان گواهی های مختلفی را برای اجرای این استانداردها توسط شرکت‌ ها، سازمان ‌های مختلف، صنایع و خدمات ارائه می‌ دهد. گواهینامه ‌های ایزو به سازمان‌ ها و شرکت ‌ها کمک می کنند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند و رضایت مشتریان را افزایش دهند.

 برای اخذ گواهینامه ایزو، شما باید به شرکت ‌های معتبر که از سوی سازمان بین المللی ایزو تایید صلاحیت شده اند، مراجعه کنید. این شرکت ‌ها معمولاً به عنوان سازمان ‌های تایید شده معتبر فعالیت می ‌کنند و میزان پیروی سازمان یا شرکت شما از استانداردهای ایزو را ارزیابی و تایید می ‌کنند.


از کجا گواهینامه ایزو را اخذ کنیم؟

برای انتخاب موسسه معتبر اخذ گواهی ایزو در تهران، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تحقیق کنید و شرکت‌ های اعطا کننده گواهینامه ایزو را بررسی نمایید. این سازمان ها باید دارای اعتبار بین ‌المللی بوده و شناخته شده باشند.
  2. با شرکت ‌های انتخابی تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری درباره روش‌ ها، هزینه ‌ها و فرآیند اعطای گواهینامه به دست آورید.
  3. منابع و نمونه ‌هایی که برای پیاده‌ سازی استانداردها استفاده می شوند را بررسی کنید.
  4. پس از آن، شرکت شما باید برای ارزیابی و اخذ گواهینامه با شرکت گواهینامه ‌دهنده هماهنگ شود.
  5. برخی از مراحل ممکن است شامل بررسی مستندات، بازرسی میدانی و آزمون‌ های آزمایشگاهی باشد.
  6. پس از تأیید پیروی شما از استانداردها، گواهینامه ایزو صادر می ‌شود.

مهم است در انتخاب شرکت گواهینامه ‌دهنده دقت داشته باشید و از روند و شرایط مربوطه آگاهی دقیق و کاملی به دست آورید.


چرا باید از مراجع معتبر گواهی ایزو را اخذ نماییم؟

گواهی ایزو (سازمان بین ‌المللی استانداردها) نقش مهمی را در اعتبار و اعتماد سازی برای مشتریان ایفا می کند. در ادامه چند دلیل برای اهمیت اخذ گواهی ایزو در تهران را برای شما ذکر می کنیم:

  1. اعتبار و قابلیت اعتماد

گواهی ایزو نشان می‌ دهد که سازمان شما توانایی پیاده سازی و تحقق استانداردهای بین‌ المللی را دارد. این گواه به مثابه یک تضمین برای مشتریان و همکاران شماست که فعالیت ‌های شما با استانداردهای بین ‌المللی مطابقت دارد.

  1. بهبود کیفیت و عملکرد

اخذ گواهی ایزو به شما کمک می ‌کند تا فرآیندهای خود را بهبود دهید و استانداردهای مبنی بر کیفیت را رعایت نمایید. این موضوع منجر به بهبود عملکرد شما، کاهش مشکلات و اشتباهات و ارتقای رضایت مشتریان می ‌شود.

  1. دسترسی به بازارهای بین ‌المللی

در بسیاری از صنایع، تهیه یا حفظ گواهی ایزو الزامی است تا بتوانید به بازارهای خارجی و بین ‌المللی وارد شوید. این گواهی نشان می ‌دهد که شما در حال رعایت استانداردهای جهانی هستید و قابلیت رقابت با شرکت‌ های دیگر را دارید.

  1. بهبود قابلیت رقابت

گواهی ایزو می ‌تواند در حکم یک فاکتور تصمیم ‌گیری برای مشتریان و همکاران شما باشد. معمولاً سازمان ‌ها و شرکت ‌هایی که گواهی ایزو دارند، از لحاظ اعتبار و قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار هستند و ترجیح مشتریان این است که با آن ها کار کنند..

با این وجود، اخذ گواهی ایزو یک تصمیم استراتژیک است و هزینه و زمان زیادی برای رسیدن به آن صرف می ‌شود. بنابراین، قبل از اقدام به اخذ گواهی، باید دقیقاً نیازها و ضرورت ‌های سازمان خود را بررسی کرده و از اهمیت و کارایی آن در کسب و کارتان مطمئن شوید.

هدف از اخذ گواهی ایزو در تهران

ایزو یا سازمان بین ‌المللی استانداردها (International Organization for Standardization) یک سازمان بین ‌المللی است که در سال 1947 تأسیس شده است. مقر اصلی این سازمان در ژنو (کشور سوئیس) قرار دارد و بیش از 162 کشور در آن عضویت دارند. هدف اصلی سازمان ایزو تهیه و توسعه استانداردهای بین ‌المللی است که در صنایع و نهادهای مختلف قابل استفاده باشند. استانداردهای ایزو شامل مجموعه قوانین، مشخصات فنی، راهنماها و مدل ‌های بهینه ‌سازی هستند که توسط خبرگان صنعت و نمایندگان کشورها تهیه و توافق شده ‌اند.

به طور کلی، استانداردهای ایزو در بخش‌ های مختلفی از جامعه و اقتصاد تأثیر گذارند؛ از جمله صنایع، بهداشت و درمان، فناوری اطلاعات، محیط زیست، کشاورزی و غیره. این استانداردها توسط سازمان ‌ها، شرکت ‌ها و دولت ‌ها جهت بهبود عملکرد و کیفیت، افزایش اعتماد، حفظ محیط زیست و رفاه اجتماعی استفاده می ‌شوند.

استانداردهای ایزو شامل گواهی ایزو 9001 برای سیستم مدیریت کیفیت، ایزو 14001 برای سیستم مدیریت محیط زیست و ایزو 27001 برای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است. این استانداردها برای سازمان‌ ها و شرکت ‌ها قابل اخذ هستند و نشان دهنده رعایت استانداردهای مشخصی در فعالیت ‌ها و فرایند های آن ‌ها می باشد.

گواهینامه ایزو به چه سازمان هایی اعطا می شود؟

گواهی ایزو یا گواهی استاندارد ایزو به معنای تأیید رسمی از سوی سازمان بین ‌المللی استانداردها (ISO) به شرکت‌ ها و سازمان‌ ها است که استانداردهای مشخصی را رعایت می ‌کنند. این گواهی‌ ها نشانگر این است که سازمان در حال اجرای استانداردهای ایزو است که به معنایی تضمین کیفیت و تکرارپذیری در فعالیت ‌ها و فرایند ها می ‌باشند.

گواهینامه ‌های ایزو به سازمان ‌ها و شرکت ‌های عمومی و خصوصی در طیف وسیعی از صنایع و بخش‌ ها اعطا می ‌شوند. برخی از مهم ‌ترین گواهینامه‌ های ایزو عبارتند از:

  •  ISO 9001:2015 برای سیستم مدیریت کیفیت
  •  ISO 14001:2015 برای سیستم مدیریت محیط زیست
  •   ISO 27001:2013برای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
  •  ISO 45001:2018 برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  •   ISO 50001:2018 برای سیستم مدیریت انرژی
  •   ISO 20000-1:2018 برای سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

 علاوه بر این ها، هنوز بسیاری از استانداردهای ایزو و گواهینامه ‌های مشابه وجود دارند که به صنایع خاص دیگری همچون خودرو، غذا و دارو، تست و کالیبراسیون، تولید برق، مدیریت منابع انسانی و غیره اختصاص دارند. گواهینامه‌ های ISO باعث افزایش اعتماد عمومی، بهبود روند تولید و عملکرد سازمان‌ها، ایجاد مزایای رقابتی و بهبود روابط با مشتریان و ذینفعان می ‌شوند.


معرفی انواع گواهینامه های ایزو

در این بخش از مطلب، به معرفی انواع گواهینامه های ایزو می پردازیم:

  1. ایزو ۹۰۰۱

استاندارد ISO 9001:2015 یک استاندارد برای سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management System) است. این استاندارد معیارها و راهنمایی‌ هایی را برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت موثر و کارآمد در سازمان ‌ها ارائه می ‌دهد. هدف اصلی ایزو 9001، بهبود عملکرد سازمان ‌ها و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان است.

  1. ایزو ۱۴۰۰۱

استاندارد ISO 14001:2015 نوعی استاندارد برای سیستم مدیریت محیط زیست (Environmental Management System) است. این استاندارد به سازمان‌ ها کمک می ‌کند تا عملکرد خود در حفاظت از محیط زیست بهبود بخشند و تأثیرات منفی فعالیت ‌های خود را کاهش دهند. هدف اصلی ایزو 14001، حفاظت از محیط زیست و تداوم پایداری منابع طبیعی است.

  1. ایزو ۱۷۰۲۵

استاندارد ISO 17025:2017 به سازمان‌ های آزمایشگاهی و کالیبراسیون ارائه می ‌شود. این استاندارد معیارهایی را برای صلاحیت فنی و کیفیت عملکرد آزمایشگاه‌ ها تعیین می‌ کند. ایزو 17025 بر این موضوع متمرکز است که آزمایشگاه‌ ها و کالیبراسیون ‌ها توانایی دقیق و قابل اعتمادی در ارائه نتایج آزمایشی را دارند.

  1. ایزو ۱۳۴۸۵

استاندارد ISO13485:2016 یا Medical Devices – Quality Management Systems مربوط به صنعت تجهیزات پزشکی است. این استاندارد بخش ‌های مهمی را برای کنترل کیفیت، تضمین ایمنی و عملکرد دستگاه ‌های پزشکی تعیین می کند. سازمان هایی که محصولات و خدمات پزشکی را تولید می ‌کنند باید این استاندارد را رعایت نمایند.

  1. ایزو ۴۵۰۰۱

استاندارد ISO45001:2018 مربوط به سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است. این استاندارد به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا فرآیندهای بهداشت حرفه ‌ای و ایمنی را بهبود دهند و برای پیشگیری از حوادث احتمالی در محیط کار تلاش کنند. هدف  ایزو 45001، حصول اطمینان از ایمنی و سلامت کارکنان در محیط کار است.

 لازم به ذکر است که هر کدام از این استانداردها جهت بهبود و بهینه ‌سازی یک جنبه خاص در سازمان ‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرند و بسته به نوع فعالیت و نیازهای سازمان، اهمیت و کاربرد خاصی دارند.


ترتیب مراحل اخذ گواهی ایزو در تهران

ترتیب مراحل اخذ گواهینامه ایزو به صورت کلی به چندین مرحله تقسیم می شود. البته ترتیب دقیق مراحل بستگی به نوع استانداردهای ISO و ظرفیت سازمان متقاضی دارد. اما در ادامه ترتیب مراحلی که عموماً برای اخذ گواهینامه ایزو مورد استفاده قار می گیرد را توضیح می‌ دهیم:

  1. تعیین نیازمندی ‌ها

در این مرحله، باید نیازمندی ‌ها و مدارک مورد نیاز برای استاندارد ایزو مورد نظر خود را شناسایی کنید.

  1. آموزش و آگاهی ‌بخشی

در این مرحله، سازمان باید تیمی آموزش دیده را برای پیاده سازی استانداردها و الزامات ایزو تشکیل دهد.

  1. بررسی شاخص ‌ها و نقاط ضعف

در این مرحله، سازمان باید شاخص‌ ها و نقاط ضعف خود را شناسایی کند و اقداماتی را برای بهبود آن ‌ها پیشنهاد دهد.

  1. طراحی و اجرای سیستم مدیریت

در این مرحله، سازمان باید سیستم مدیریت استاندارد را طراحی و اجرا کند، از جمله تهیه اسناد و راه اندازی عملیات مربوطه.

  1. آزمون و ارزیابی

در این مرحله، سیستم مدیریت به طور کامل اجرا می ‌شود و ارزیابی خارجی برای بررسی تطابق آن با استانداردهای ایزو انجام می ‌شود.

  1. تصدیق و اعطای گواهی

در صورت تایید تیم ارزیابی، موسسه بین المللی هیوا، گواهینامه ایزو را برای شما صادر می‌ کند.

  1. پیگیری و بهبود

بعد از دریافت گواهینامه ایزو، سازمان باید فعالیت‌ های خود را پیگیری کند؛ شاخص ‌ها و عملکردهای خود را مرتباً ارزیابی کرده و بهبود دهد.

نکته: لطفاً توجه داشته باشید که این توصیف فقط یک چارچوب عمومی است و ممکن است بسته به شرایط خاص، مراحل دیگری هم در اخذ گواهینامه ایزو وجود داشته باشد.


مدارک لازم برای اخذ گواهی ایزو در تهران

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه ایزو ممکن است بستگی به نوع استاندارد مورد نظر و سازمان متقاضی متفاوت باشد. اما در ادامه، مدارک عمومی که معمولاً برای اخذ گواهینامه ایزو مورد نیاز هستند را ذکر می کنیم:

  1. دستورالعمل‌ها و فرآیندها

باید دستورالعمل‌ها و فرآیندهای سازمان را در قالب مستنداتی تهیه کرده و به روز رسانی کنید. این مستندات معمولاً شامل فرآیندهای عملیاتی، فرآیندهای مدیریتی، راهنماها و دستورالعمل‌ های وابسته به استاندارد مورد نظر است.

  1. نظامنامه کیفیت

باید نظامنامه ای که سیاست کیفیت سازمان را تعریف می ‌کند، آماده نمایید. این سند باید اهداف و تعهدات سازمان را در زمینه کیفیت، مدیریت و بهبود را مشخص کند.

  1. نظامنامه فرآیندها

باید مستنداتی را ایجاد کنید که پروسه ‌های عمده سازمان در آن توصیف شده باشد. این پروسه ‌ها شامل مراحل، مسئولیت‌ ها، منابع و نقاط کنترل می شود.

  1. سند ثبت اطلاعات

باید یک سیستم ثبت اطلاعات دقیق ایجاد کنید تا فعالیت‌ ها و نتایج مربوط به استاندارد را به طور جامع ثبت نمایید؛ از جمله ثبت اطلاعات درباره به‌روزرسانی ‌ها، عملکردها و تغییرات.

  1. سند‌های اثباتی

بسته به نیازهای استاندارد ایزو مورد نظر، باید سندهای اثباتی مربوط به اجرای صحیح سیستم مدیریت کیفیت را تهیه کنید که شامل گزارش ‌های بازرسی، دستاوردهای عملکرد، نظرسنجی مشتریان و غیره می شود.


الزامات عمومی برای اخذ گواهی ایزو در تهران

برای انعطاف ‌پذیری بیشتر، در این بخش از مطلب لیستی از الزامات عمومی برای اعطای گواهینامه ایزو به سازمان‌ ها را بررسی می‌ کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که این نکات به صورت کلی هستند و ممکن است بسته به نوع استاندارد مورد نظر و صاحب گواهینامه تفاوت داشته باشد.

  1. تدوین سیستم مدیریت

سازمان باید سیستم مدیریت کیفیت جهت تأمین کیفیت محصولات و خدمات خود را تدوین کرده و آن را اجرا نماید. این سیستم باید شامل سیاست ‌ها، اهداف کیفیت، فرآیندها، روش‌ ها و منابع مورد نیاز باشد.

  1. داشتن مستندات مربوطه

سازمان باید مستندات مشخصی را تهیه کند که شامل روش ‌ها، فرآیندها، دستورالعمل ‌ها، آموزش ‌ها و سایر اطلاعات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت است.

  1. تأمین استانداردهای ایزو

سازمان باید استانداردهای ایزو را به طور کامل رعایت کند و از تطبیق با آن ها اطمینان حاصل نماید. این موضوع شامل تطبیق با الزامات استاندارد مربوطه، ارائه مدارک، ثبت نشانی ‌ها و اطلاعات دیگر است.

  1. ارزیابی عملکرد

سازمان باید عملکرد خود را مستمراً ارزیابی کند و راهکارهایی برای بهبود کیفیت و کارایی فرآیندها و محصولات خود پیشنهاد دهد.

  1. حفظ سوابق

سازمان باید سوابقی را درباره فعالیت‌ ها، فرآیندها، آموزش‌ ها، نگهداری نماید و دیگر اطلاعات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت را نیز حفظ کند. همچنین، برای اعطای گواهینامه ایزو نیاز به ارزیابی توسط یک شرکت صدور گواهینامه یا سازمان معتبر دارید که با بررسی عملکرد و الزامات استاندارد، تصمیم می ‌گیرد که آیا سازمان شما مطابق با استاندارد است یا خیر.


سخن پایانی

در این مقاله راجع به اهمیت و ضرورت اخذ گواهی ایزو در تهران صحبت کردیم. همچنین راجع به انواع استاداردهای ایزو، مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن، اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دادیم. اگرچه دستورات و مقررات استانداردهای مختلف ایزو بر اصول خود پایدار است، در هر صورت لازم است به نسخه ‌های مشخص و معتبر مورد نظرتان مراجعه کنید تا الزامات دقیق برای دریافت گواهینامه را دریافت نمایید.