روز جهانی محیط زیست در 5 ژوئن 2024

فهرست مطالب

روز جهانی محیط زیست 2024: این روز که هر ساله در5 ژوئن جشن گرفته می شود آگاهی را افزایش داده و پایداری زیست محیطی را ترویج می کند.

پادشاهی عربستان سعودی میزبان جهانی امسال در روز جهانی محیط زیست است.

هر سال در 5 ژوئن، روز جهانی محیط زیست در سراسر جهان برای تقویت و حفظ آگاهی در مورد اقدامات زیست محیطی برگزار می شود. ما با هم می توانیم با اتخاذ و حفظ عادات پایدار، حفظ منابع و ترویج شیوه های دوستدار محیط زیست تفاوت ایجاد کنیم. خواه کاشتن درخت باشد، کاهش ضایعات، یا حمایت از انرژی های تجدیدپذیر، هر قدم کوچک مهم است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) آژانس اصلی پشت این جشن است. روز جهانی محیط زیست از طریق کمپین‌ها، رویدادها و ابتکارات، افراد و جوامع را برای ایجاد تغییرات، تقویت حس فوریت و رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی برای آینده‌ای پایدار، الهام می‌بخشد.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 5 ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست در کنفرانس استکهلم در سال 1972 اعلام کرد. این اولین کنفرانس جهانی بود که حفاظت از محیط زیست را به یک موضوع مهم تبدیل کردUNEP  در همان سال تأسیس شد. روز جهانی محیط زیست برای اولین بار در سال 1973 جشن گرفته شد. اولین روز جهانی محیط زیست در سال 1973 تحت عنوان “تنها یک زمین” جشن گرفته شد.

امروزه 193 کشور عضو بخشی از UNEP هستند و این روز را با سازماندهی برنامه های مختلف جشن می گیرند.

موضوع روز جهانی محیط زیست

امسال موضوع روز جهانی محیط زیست “احیای اراضی، بیابان زایی و مقاوم سازی در برابر خشکسالی” است. طبق کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی، تا 40 درصد از زمین های سیاره زمین تخریب شده است که مستقیماً نیمی از زمین را تحت تأثیر قرار می دهد.

تعداد و طول مدت خشکسالی ها از سال 2000 تا 29 درصد افزایش یافته است – بدون اقدام فوری، خشکسالی ممکن است تا سال 2050 بر سه چهارم جمعیت جهان تأثیر بگذارد.”

پادشاهی عربستان سعودی میزبان جهانی روز جهانی محیط زیست در سال 2024 است و بر تعهد خود برای حفاظت از محیط زیست و ترویج توسعه پایدار، در راستای اهداف چشم انداز 2030، تاکید می کند.

جشن های روز جهانی محیط زیست

در روز جهانی محیط زیست، ادارات، مدارس، دولت، سایر سازمان ها و ارگان های محلی رویدادهایی را برای افزایش آگاهی در مورد علل زیست محیطی و مشارکت مردم محلی برای مقابله با آلودگی پلاستیک و اقدام برای حفاظت از محیط زیست برای زندگی سالم برگزار می کنند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند