اخذ ایزو 17025 | ISO/IEC 17025:2017

استاندارد بین المللی الزامات عمومی شایستگی آزمایشگاههای آزمون و کالیبراسیون

General requirements for the competence of testing and calibration laboratories

اهمیت روز افزون فعالیت های آزمایشگاهی و نتایج آن در تصمیم گیری‌ها سبب شده که استانداردی برای تضمین کیفیت آنها تدوین شود. استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025 بدین منظور معرفی می‌گردد.این استاندارد شامل کلیه الزاماتی است که آزمایشگاه های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری در هر بخشی اعم از صنعت، پزشکی، تحقیقاتی و … بایدآنها را برآورده سازند تا بتوانند اثبات کنند که یک سیستم کیفیت را به کار گرفته و از نظر فنی صلاحیت داشته و قادر به فراهم آوردن نتایج معتبر و دارای صحت و دقت کافی می‌باشند.

مراجعی که صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری را تأیید می‌کنند، مراکز اعتبار بخشی (Accreditation Body) نظیر سازمان تایید صلاحیت ملی ایران NACI، بر مبنای این استاندارد اقدام به بررسی و تأیید صلاحیت آزمایشگاه می‌نمایند.لازم به ذکر است که داشتن گواهینامه ISO 9001 آزمایشگاه و یا شرکت مادر آن در مواقعی که آزمایشگاه جزئی از سازمان دیگری است به تنهایی حاکی از صلاحیت آزمایشگاه در فراهم آوردن و ارائه داده ها و نتایج فنی معتبر نخواهد بود. حال اینکه داشتن گواهینامه ISO/IEC 17025 نزدیک به تمام خواسته‌های ISO 9001 را پوشش می‌دهد و صلاحیت فنی آزمایشگاه را نیز تأیید می‌نماید. 

پیاده سازی این استاندارد به تمام آزمایشگاه‌های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری که خدمات به مشتریان ارائه نموده و مایل به همکاری با سازمان ملی استاندارد یا مراکزی که بدنبال آزمایشگاهی اعتبار بخشی شده هستند، توصیه می‌شود.

اخذ ایزو 17025

اخذ ایزو 17025 و نحوه دریافت این گواهی، سوالی است که ذهن شما را به خود مشغول نموده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا با ارائه توضیحاتی کوتاه از چیستی گواهینامه ایزو 17025، ابهامات ذهنی شما را در این زمینه برطرف کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

گواهی ایزو 17025 چیست؟

گواهینامه ایزو 17025، در واقع یکی از مهمترین استانداردهای منتشر شده توسط سازمان ایزو است. این استاندارد الزامات عمومی را برای تایید صلاحیت آزمایشگاه هایی که خدمات آزمون، کالیبراسیون و نمونه برداری انجام می‌دهند، مشخص می کند و بر عملکرد شایسته، بی طرفانه و سازگار این سازمان ها تأکید می کند. آخرین نسخه استاندارد ایزو 17025 در سال 2017 منتشر شد و این استاندارد برای کلیه سازمان هایی که در حوزه فعالیت های آزمایشگاهی مشغولند، صرف نظر از تعداد پرسنل قابل اجرا است. بنابراین آزمایشگاه های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری، به وسیله اخذ ایزو 17025، صلاحیت خود را برای ادامه فعالیت شان، محرز می نمایند.

ضرورت اخذ گواهی ایزو 17025

شاید از خود بپرسید که اخذ گواهی 17025 چه ضرورتی دارد و چرا دریافت آن از سوی مراجع ذیربط الزام شده است؟ در واقع به واسطه بروز و مشاهده سهل انگاری های مکرر در امر ارائه خدمات آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری، قرار بر آن شد تا هر آزمایشگاه فعال در این حوزه، با کسب ایزو 17025، موظف به پیروی و اجرای استانداردهای ذکر شده در آن باشد. بنابراین تمامی آزمایشگاه هایی که وظیفه ارائه خدمات آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری را بر عهده دارند، بایستی از قوانین ذکر شده در این استاندارد پیروی کنند. ضمن اینکه به موازات اجرا کردن قوانین ذکر شده در ایزو 17025، قواعد سیستمی مرتبط با ایزو 9001 نیز در این آزمایشگاه ها پوشش داده می شود؛ زیرا 9001 استانداردی است که بر میزان کیفیت و مرغوبیت محصولات تولید شده نظارت دارد. بنابراین با اخذ ایزو بین المللی 17025، شما صلاحیت و شایستگی خود را برای اجرای قواعد استاندارد ایزو 9001 نیز به اثبات رسانده اید.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025 در ایران

اهداف استاندارد ایزو 17025، ایجاد یک روش مدیریتی مبتنی بر کیفیت است. ما در شرکت بین‌المللی مهندسی هیوا، به شما کمک می کنیم تا با اخذ این گواهی، پروسه آزمون و کالیبراسیون را مطابق با اصول و استانداردهای مندرج در این استاندارد پیش ببرید. برخورداری از این استاندارد، صلاحیت و شایستگی شما را برای بازرسی و تست محصولات را نزد مشتریان، شرکای تجاری و باقی ذینفعان به اثبات می رساند.

به همین منظور، کلیه آزمایشگاه‌ های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری (چه آنهایی که بصورت مستقل فعالیت می ‌کنند و چه آزمایشگاه ‌هایی که بخشی از سازمان‌های بزرگ تر هستند) به دنبال نشان دادن میزان اطمینان و اعتبار نتایج صادر شده توسط خود هستند. مراحل اخذ گواهی ایزو 17025 شامل مراحل زیر است:

  • انجام یک بررسی جامع از کلیه فعالیت های مربوط به عملیات آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری در آزمایشگاه ها مطابق با الزامات ISO/IEC17025: 2017
  • ارائه گزارش مفصلی از نقاط قوت و ضعف و تعیین میزان انطباق با الزامات ایزو 17025
  • واجد شرایط بودن نیروی انسانی و کارکنان آزمایشگاه و افزایش آگاهی نسبت به الزامات ایزو 17025
  • تهیه اسناد سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه مطابق با ISO/IEC17025: 2017 که شامل رویه های مستند، دستورالعمل های اجرایی و فرم های اجرایی می شود.
  • استقرار و اجرا سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه و واجد شرایط بودن پرسنل آزمایشگاه برای استفاده و به کارگیری این سیستم
  • انتخاب تیم ممیزی داخلی و انجام ممیزی داخلی
  • ثبت نام در سامانه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران
مزایای اخذ گواهینامه ایزو 17025

اخذ گواهینامه ایزو 17025 از سوی آزمایشگاه‌های آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری تضمین و اطمینان می دهد که کلیه آزمایشات در شرایط استاندارد و با استفاده از روش های فنی تایید شده و توسط منابع انسانی واجد شرایط انجام گرفته است و در نتیجه گزارش و گواهی های صادر شده توسط آزمایشگاه در هر نقطه از کشور دارای اعتبار خواهد بود و پذیرفته می‌شود و می‌توان اعلام نمود آزمایشگاه تبدیل به یک آزمایشگاه مرجع در سطح کشور می‌شود. در ادامه سایر مزایای مهم اخذ گواهینامه ایزو 17025 بر شمرده خواهد شد:

  • افزایش اعتماد به نتایج آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری صادر شده توسط آزمایشگاه
  • کاهش زمان های از دست رفته از طریق مواردی همچون جلوگیری از دوباره کاری ها و تکرار بیهوده آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری های انجام گرفته
  • اطمینان از اتکای آزمایشگاه به نیروی انسانی واجد شرایط و استفاده از روش های فنی صحیح در انجام فعالیت ها
  • پذیرش نتایج صادر شده توسط آزمایشگاه در سطح ملی و بین المللی
  • بهبود فرآیندها و فعالیت های مربوط به آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری های مورد انجام، که کاهش هزینه و افزایش سود و تعداد مشتریان را تضمین می کند.
  • وجود سیستم مستند برای مدیریت آزمایشگاه و دریافت پیشنهادات و شکایات مراجعین
سیستم مدیریت ریسک در ایزو 17025

همانطور که در آخرین نسخه ایزو 17025 قید شده است، اکنون آزمایشگاه ها نیاز به پیاده سازی تفکر مبتنی بر ریسک در رابطه با فعالیت های خود دارند. مدیریت ریسک همانگونه که در سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 دنبال می شود، باید اجرا شود، مراحل اجرا مدیریت ریسک در زیر آمده است:

  • شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها
  • تحلیل ریسک و فرصت های شناسایی شده شامل تعیین علت/ها و پیامد/ها مرتبط
  • ارزیابی ریسک ها و فرصت های شناسایی
  • تعیین اقدامات کنترلی
  • ارزیابی مجدد

تمامی مراحل فوق در راستای افزایش احتمال و شدت اثر وقایع مثبت و کاهش احتمال و شدت اثر وقایع منفی می‌باشد که با اخذ این گواهی، مشتریان شما درک می کنند آزمایشگاه شما برای کیفیت ارزش قائل است و می توانند برای انجام خدمات آزمون، کالیبراسیون و نمونه برداری های خود به شما اعتماد کنند.

معرفی شرکت بین المللی مهندسی هیوا

مديران مؤسس شركت بین المللی مهندسی هیوا از سال 1382 فعالیت خود را در زمینة حرفه مشاوره مديريت آغاز نموده و با پشتوانه مستحكم علمي و تجربي و با بهره جويي از همكاري كارشناسان مجرب و كار آزموده مبادرت به تشكیل اين شركت در زمینه تحقیق، آموزش و اجراي پروژه هاي مرتبط با سیستم هاي مديريت نموده‌اند. رسالت اين شركت ارائه خدمات به مديران در حوزه مشاوره و آموزش با كیفیتي در سطح جهاني و با استفاده از روش هاي نوين و روز دنیا بوده تا موجبـات بالندگي سازمان ها را فراهم آورد. از همین رو شعار “ همگام با شما در توسعه سازماني “ را برگزيده و در 21 سال گذشته تمام توان خودرا صرف اثبات آن به مشتريان خود نموده است. هم اكنون مديران شركت بین المللي مهندسي هیـوا با اعتقاد جدي به اصل مشتري مداري و با تكیه برتجربیات ارزشمند و موفق خود در بیش از 1700 پروژه مديريتي درگستره وسیعي از سازمان هاي تولیدي و خدماتي آماده خدمتگزاري به جامعة مديريت كشور هتسند.

سخن پایانی

شرکت بین المللی مهندسی هیوا در اصفهان در زمینه مشاوره اخذ این گواهینامه های معتبر ایزو در شهرهای مختلف ایران، به صورت تخصصی فعالیت دارد. برای اخذ ایزو 17025 و سایر استانداردهای مورد نیاز، کافیست با ما تماس بگیرید تا با دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان، پروسه پیش رو برای شما با سهولت بیشتری انجام شود. ما در هیوا، خدمات مشاوره، اجرا، مستندسازی، آموزش، ممیزی و درخواست صدور گواهینامه های ایزو را در شهرهای مختلف ایران مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز به همراه مدرک معتبر و قابل استناد ارائه می دهیم. همچنین قادر به ارائه سایر گواهینامه ها، نظیر استاندارد CE و گواهی IMS نیز هستیم که از مهم ترین مدارک برای اثبات اعتبار و جلب اعتماد مشتری است. از دیگر خدمات ما می توان به ارائه گواهینامه استانداردهای ایزو مختلف مانند ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 45001، ایزو 27485، ایزو 22000، ایزو 17025، ایزو 13485 و موارد دیگر اشاره کرد.

 

منافع و نتایج مورد انتظار پس از اجرای پروژه استقرار استاندارد

پس از تحقق اهداف پروژه ، انتظار مي رود نتايج زير در مجموعه سازمان حاصل گردد:

کاهش عدم انطباق‌های محصول که باعث کاهش و کنترل هزینه های سازمان می‌باشد. (در صورتی که آزمایشگاه، زیر مجموعه یک سازمان تولیدی باشد)

معرفی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد ایران در صورت دریافت تاییدیه از اداره کل استاندارد استان محل فعالیت آزمایشگاه

اعتبار بخشی نتایج آزمایشگاه در سطح ملی (در صورت دریافت گواهینامه از NACI) و بین‌المللی

امکان پاسخ گویی بهتر به شکایات احتمالی مشتریان با ردیابی کامل بر روی آزمون انجام گرفته

کاهش سطح ریسک ها و هزینه های آزمایشگاه و امکان استفاده از فرصت های بهبود

تسهیل همکاری میان آزمایشگاه و سایر سازمان‌ها و قابلیت اعتماد از سوی مشتریان

کسب اطمینان از کالیبره شدن مستمر تجهیزات آزمایشگاه و عملکرد آن‌ها

افزایش اطمینان از صحت و دقت نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه

استاندارد سازی روش‌های اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه

ارتقاء سطح اعتبار ملی و بین المللی آزمایشگاه  

ارتقاء سطح مشتری مداری در آزمایشگاه

امکان ارائه خدمات در سطح بین المللی

دوره آموزشی ISO/IEC 17025:2017

هدف :

هدف :

آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 به عنوان استاندارد صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون، مروری بر الزامات استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025:2017 و شناخت فرآیند ممیزی ، و ارائه راهکارهایی در جهت استقرار ، نگهداری و بهبود مداوم این سیستم .

مدت دوره : 3 روز

محتوای دوره :

  • تعاریف و اصطلاحات بر اساس ویرایش جدید  ISO/IEC 17025:2017
  • مروری بر مستندات سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه
  • آشنایی با رویکرد فرآیندی و مدیریت فرآیندها در سازمان
  • آشنایی با نحوه مستند سازی و تدوین مستندات
  • تشریح الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017
  • آشنایی با طراحی چک لیست ممیزی
  • آشنایی با روانشناسی ممیزی>
  • آشنایی با اصول ممیزی
  • کارگاههای آموزشی

توانایی شرکت کنندگان پس از دوره:

شناخت کامل الزامات مربوط به آزمایشگاهها بر اساس استاندارد، توانایی شناسایی و ارزیابی ریسک فعالیت ها و فرایندها ، تهیه و بازنگری مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاهها، اجرای اثربخش ممیزی داخلی .

منابع آموزشی:

متن استاندارد های ISO/IEC 17025:2017 ، ISIRI 4723:1390

قابل استفاده برای :

مدیران ارشد ، مدیران فنی و کیفی ، کارشناسان آزمایشگاه